Het social-mediabos, welke mogelijkheden heb ik ?

Social media, je wordt er tegenwoordig mee overspoeld. Maar wat zijn nu eigenlijk de bekendste social media netwerken waarvan je gebruik kan maken ?

Facebook
Allereerst heb je , wie kent het tegenwoordig niet,Facebook. Facebook, het in 2004 door Mark Zuckerberg opgerichte netwerk, is op dit moment nog steeds het populairste social media netwerk. Wereldwijd bezoeken dagelijks 665 miljoenen gebruikers Facebook en per mei 2012 staat het totaal aantal gebruikers op maar liefst 1.000.000.000. Gebruikers kunnen elkaar via dit sociale netwerk opzoeken en wanneer ze elkaar gevonden hebben kunnen ze gemakkelijk ideeën, weetjes en foto’s met elkaar delen. Het laatste nieuws omtrent Facebook is terug te vinden op het Facebook Channel van DutchCowboys.

Twitter
Ondanks de populariteit van Facebook, is Twitter op dit moment het snelstgroeiende netwerk. In een jaar tijd is het aantal gebruikers met 44 procent gestegen. Met behulp van Twitter heeft de gebruiker de mogelijkheid om 24-uur per dag te twitteren, wat eigenlijk niets anders is als het plaatsen van een berichtje. Een gebruiker twittert waar hij of zij mee bezig  is op dat moment, wat hij of zij van plan is om te gaan doen of plaatst gewoon iets wat hem of haar op dat moment bezighoudt. Doordat Twitteraars elkaars updates kunnen volgen wordt je dag en nacht op de hoogte gehouden van elkaars bezigheden en interesses. Naast particulier gebruik wordt Twitter ook steeds meer ingezet als marketing tool door bedrijven. Twitter is ideaal om nieuwe contacten te leggen, deze te onderhouden en naamsbekendheid te verkrijgen. Een netwerk om zeker in de gaten te houden!

LinkedIn
Het in 2003 opgerichte online sociaal netwerk LinkedIN heeft wereld ongeveer 225 miljoen gebruikers en het aantal nieuwe gebruikers groeit de laatste jaren zeer sterk. J.(Jeff) Weiner, oprichter van LinkedIn, ziet elke seconde twee nieuwe LinkedIn gebruikers zich aan melden. Meer dan 2.6 miljoen bedrijven hebben op dit moment een LinkedIn pagina. Met LinkedIn kunnen gebruikers contact maken met andere gebruikers om vervolgens gebruiken te maken van elkaars (zakelijke) netwerk.

Net zoals Facebook heeft ook Twitter een channel beschikbaar op DutchCowboys, het Twitter Channel, waarop het laatste nieuws is terug te vinden over steeds populairder wordende sociale netwerk. Het laatste nieuws omtrent LinkedIn is terug te lezen op de Official LinkedIN Blog.

Social media zoals Youtube, Pinterest en Instagram spelen in op de toename van het gebruik van visuele content.  Hiermee wordt bedoeld het toevoegen en gebruik maken van beeldmateriaal zoals afbeelding en video’s op social media netwerken. Instagram, een mobiele app waarmee digitale foto’s of video’s uitgewisseld kunnen worden met andere Instagram- gebruikers, ziet dagelijks 45 miljoen foto’s upgeload worden. En dan nog niet eens gesproken over Youtube waarop per minuut 100 uur aan nieuwe video’s wordt geplaatst. Op Youtube kan iedere geregistreerde gebruiker een filmpje uploaden, dit filmpje kan door iedereen vervolgens bekeken worden en men kan er een reactie op achterlaten. Pinterest, misschien wel de grootste onbekende, heeft haar ledenbestand vanaf februari 2013 met 20 miljoen nieuwe gebruikers zien toenemen tot een totaal van 70 miljoen gebruikers wereldwijd op dit moment. Pinterest is een digitaal prikbord waarmee een gebruiker afbeeldingen die op een internetsite zijn geplaatst kan ‘pinnen’ en deze vervolgens op het eigen aangemaakte profiel(prikbord) kan plaatsen, die afbeelding vervolgens van een reactie voorzien en dit weer delen met andere Pinterest- gebruikers.

Heb je niet genoeg aan bovenstaande sociale netwerken dan zijn er nog genoeg andere die je ook kan toevoegen aan je lijst zoals: Hyves, My Space, Foursquare, Wikipedia en Google Plus.

Tip: maak gebruik van het programma Tweetdeck of Hootsuite om al je social media waarop je actief bent in 1 programma te beheren en te monitoren.

Achtergrondinformatie

Bron: Frankwatching, 2013
Bron: Frankwatching, 2013
Bron: Sprout, 2013
Bron: Social-media, 2013
Bron: Socialmediasucces, 2013

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s