Social media monitoring tools

Hoe presteert mijn bedrijf ten opzichte van mijn concurrenten ? Op welke websites worden er berichten geplaatst, wat is de inhoud van deze berichten en zijn deze berichten negatief of juist positief van toon ?

Dit zijn voorbeeld van vragen die beantwoord worden door gebruik te maken van social media monitoring tools. Door gebruik te maken van deze  tools heb je als bedrijf de mogelijkheid om continue op de hoogte te blijven van wat de doelgroep en online journalisten over het bedrijf schrijven. Als bedrijf ben je in staat om snel foutieve informatie te corrigeren en te reageren op negatieve reacties vanuit je doelgroep. Door regelmatig social media netwerken te analyseren en op de juiste manier te reageren blijf je op de hoogte van recente ontwikkelingen in de markt en ontwikkel je een goede relatie met je doelgroep(en).

Aangezien het aantal social media monitoring tools er net zo veel zijn als het aantal social media netwerken waarvoor je je kunt aanmelden volgt hieronder een overzicht van 3 monitoring tools die je voor je bedrijf kunt inschakelen waarbij er een onderscheidt is gemaakt tussen betaalde en niet betaalde tools.

Hootsuite
Houtsuite, dat eind 2012 over 5 miljoen gebruikers beschikte die tot aan dat moment al 1.3 miljard berichten met behulp van deze tool hadden verstuurd, is een gratis monitoring tool waarmee je de mogelijkheid hebt om meerdere social media netwerken tegelijkertijd te monitoren. Naast het monitoren is het mogelijk om vanuit deze tool meteen te communiceren met je doelgroep. De berichten die je verstuurd kun je inplannen en tevens geeft de tool je de mogelijkheid om te zien wanneer het voor jou verstandig is om een bericht te plaatsen. Maar dit is nog niet alles want Houtsuite biedt de mogelijkheid om analyses te verschaffen over de click-through-rate van URL’s, het klikvolume en het aantal retweets van jouw geplaatste berichten. Houtsuite is te gebruiken voor het monitoren van de volgende social media netwerken: FaceBook, Twitter, Linkedin, Foursquare, MySpace en WordPress. Voor meer informatie of om je te registreren kijk dan op de  Hootsuite homepage.

Google Alerts
Google Alert geeft je de mogelijkheid om gratis op de hoogte te blijven van het laatste nieuws of berichten over opgegeven bedrijven, diensten, producten en/of personen. Door het eenmalig opgeven van een zoekwoord krijg je automatisch een melding wanneer er nieuwe informatie beschikbaar is op het internet, Google nieuws en/of Google Groups over het opgegeven zoekwoord. Het aantal keer, bijvoorbeeld eens per maand of elke dag, dat Google Alert een Google- melding geeft, kan tevens ingesteld worden.

Vocus
Met deze betaalde monitoring tool is het mogelijk om meer dan 15 miljoen websites te monitoren waaronder de meest invloedrijke blogs en belangrijke sociale media netwerken. Naast dat deze tool je inzicht geeft in brand sentiment en ontwikkelingen in de markt geeft het je de mogelijkheid om standaard dashboards, clouds en grafieken van de meest populaire online keywords en trends weer te geven waarbij de rapportages en analyses naar eigen stijl ingericht kunnen worden.  De cloud rapportage biedt tevens de mogelijkheid om de juiste trefwoorden voor zoekmachine marketing te bepalen. De kosten voor het gebruik van deze tool bedragen € 4000 per jaar. Meer informatie over deze professionele tool is te lezen op de homepage van Vocus.

Achtergrondinformatie

Bron: Social-media-monitoring-tools, 2013
Bron: Smallbiztrends,2013
Bron: Frankwatching,2013
Bron: Dutchcowboys,2013

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s