Meten is weten is conversie!

Waar komen mijn bezoekers vandaan ? Hoeveel offerteaanvragen heeft mijn website opgeleverd ? Welke marketinginspanningen zijn het meest/minst succesvol ? Welke zoektermen hebben de bezoekers gebruikt om op mijn site te komen ?

Dit zijn een aantal voorbeelden van vragen die beantwoord worden door gebruik te gaan maken van webanalyse tools. Door gebruik te maken van deze tools krijg je waardevolle informatie over het gedrag van jouw bezoekers.Met deze kennis weet je precies wat er op je website gebeurt en ben je in staat om je website te verbeteren om er zo meer rendement uit te halen.

Meten is weten
Meten is weten, maar ga je als ondernemer meten om te weten dan heeft dit weinig zin. Het is effectiever om de vraag te stellen: Wat wil je precies weten ? Het antwoord op deze vraag is te achterhalen door te bepalen welke doelstelling de website heeft. Heeft de website als doelstelling om producten te verkopen dan kan een voorbeeld vraag zijn: ‘hoeveel bezoekers hebben hun product in een winkelwagentjes geplaatst en hoeveel van deze producten zijn daadwerkelijk afgerekend ?’

Verhoging van conversie
Met conversie wordt bedoeld het aantal bezoekers dat daadwerkelijk overgaat tot de gewenste actie ten opzichte van het totaal aantal bezoekers. Voorbeelden van gewenste acties zijn: een bestelling doen,het invullen van een contactformulier of het downloaden van een bestand op jouw website. Door het uitvoeren van webanalyses kun je het conversiepercentage verhogen. Het uitvoeren van een dergelijke analyse wordt ook wel een funnelanalyse genoemd. Met behulp van een funnelanalyse krijg je inzicht in de succesfactoren en verbeterpunten van de website. Met deze kennis kun je gericht actie ondernemen door de succesfactoren te herhalen en de pagina’s die men vaak of te snel verlaat te verbeteren. Daarnaast geeft het je een goed inzicht in het gedrag van bezoekers en kun je sneller achterhalen welke behoefte het grootst is en hier handig op inspelen. Uiteindelijk zal dit resulteren in een verhoging van het conversiepercentage.

Door als ondernemer actief gebruik te maken van webanalyse tools waarmee je dergelijke funnelanalyses kunt uitvoeren beschik je over een succesvollere website die tot meer bezoekers en een hogere omzet leidt.

Geïnspireerd geraakt en wil je meteen aan de slag met het analyseren van jouw website dan staan hieronder een aantal handige tools die je hiervoor kunt gaan inzetten:

Mtrack
Mtrack is een professioneel statistiekenprogramma waarmee tegen betaling alle bezoekgegevens van een website geregistreerd kunnen worden. Daarbij is dit het enige programma dat alle details van elk bezoek bewaart. Het programma is speciaal ontwikkeld voor het midden- en kleinbedrijf (MKB)

Google analytics
Deze gratis tool is speciaal ontwikkeld voor kleine ondernemingen en gebruik door particulieren. Deze dienst van Google geeft je veel informatie over het bezoekersgedrag. Door middel van een code die bij alle pagina’s in de broncode wordt geplaatst is Google analytics in staat om informatie te registeren.

Snoobi webstatistieken
Voor grote(re) bedrijven, B2B en overheidsinstanties is deze betaalde tool zeer bruikbaar. Snoobi webstatistieken is een zeer professioneel en uitgebreid statistiekenprogramma en is speciaal geschikt voor ondernemingen met een uitgebreide sales- en marketingbeleid. Dit programma geeft je zoveel informatie dat je als ondernemer direct salesacties kunt ondernemen.

Achtergrondinformatie

Bron: Exposuregroep, 2013
Bron: Vindkracht9, 2013
Bron: Ace- management, 2013

Advertenties

One thought on “Meten is weten is conversie!

  1. Pingback: E-commerce, lets do it! | Social media enzo..

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s