Kakao wat ?

We zijn allemaal wel bekend met de belangrijkste sociale netwerken  (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest) als ook de netwerken die aan het opkomen zijn (Vine, Snapchat, Kik). Maar er wordt nauwelijks gesproken over de sociale netwerken afkomstig uit Azië. Alhoewel deze netwerken op dit moment cultureel nog gericht zijn op een ander publiek zullen ze op een gegeven moment, hoofdzakelijk door constante verbeteringen die worden uitgevoerd, steeds bekender en van invloed gaan worden buiten de Aziatische landsgrenzen. Al hoewel deze netwerken begonnen zijn als messaging apps zijn ze, mede door de functies die constant worden toegevoegd en de verbetering die worden gedaan, volledige sociale netwerken geworden. Kortom, het is slechts een kwestie van tijd voordat een van hen de rest van de wereld gaat veroveren en een serieuze concurrent gaat vormen voor andere sociale giganten.  Een mooie aangelegenheid om eens nader kennis te maken met een van deze  ‘Aziatische’ sociale netwerken.

KakaoTalk

KakaoTalk: Koreaanse hype of Facebook-killer?

KakaoTalk, dat in 2010 is opgericht door de Koreaanse ondernemer Beong-Soo-Kim, is op dit moment het meest populaire sociaal netwerk van Zuid Korea waarmee door 19 miljoen gebruikers dagelijks meer dan 2.3 miljard berichten worden verstuurd. Ruim 90 procent van de smartphonebezitters in Zuid- Korea gebruikt deze app. Gebruikers van deze app kunnen berichten uitwisselen ben andere gebruikers, gratis bellen (via WiFi), gamen, foto’s en video’s delen en hun favoriete merken en artiesten volgen. KakaoTalk wist Facebook al kort na de oprichting in 2010 voorbij te gaan als meest gebruikte mobiele app in Zuid Korea. De reden hiervan ligt niet in de vernieuwende services die KakaoTalk biedt maar enerzijds door de lokale content , de focus op Android en anderzijds doordat KakoaTalk zich volledig heeft gericht op de mobiele gebruiker.Inkomsten worden gegenereerd door merken te laten betalen voor het gebruik van de app als online marketing- middel en de verkoop van digitale items aan gebruikers

In 2012 is KakaoTalk van start gegaan met KakaoStory wat een mix is van Instagram, Facebook en Path. Wederom niet vernieuwend maar door een sterke focus op mobiel en de link met KakaoTalk is ook deze toepassing een enorm succes in Zuid-Korea. Met KakaoTalk kan men foto’s en video’s delen via een miniblog waarbij voor elke upload kan worden aangegeven of deze privé of publiek is.

Sreenshot KakaoStory

De focus ligt op dit moment geheel op een internationale doorbraak. Er zijn samenwerkingsverbanden aangegaan met lokale partners, de app is beschikbaar gemaakt in verschillende talen en KakaoTalk heeft aangegeven dit aankomende jaar veel meer nieuwe functionaliteiten toe te voegen. Het eerste resultaat hiervan is KakaoPage, een platform voor het delen van muziek, video’s en E- books.

Dat het een serieuze concurrent genoemd mag worden voor Facebook en Twitter mag duidelijk zijn. Het is nu alleen nog de vraag wanneer de bekendheid zich verder over de wereld gaat uitbreiden. KakaoTalk is een netwerk om  zeker in de gaten te houden!

Andere interessante sociale netwerken uit Azië zijn: Qzone, Renren, Kaixin001 en Line.

Achtergrondinformatie
Bron: Wired, 2013
Bron: Chinainternetwatch, 2013
Bron: Marketingfacts, 2013

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s