De basis van online adverteren

Ondernemers die van plan zijn om online te gaan adverteren zullen zich vaak de vraag stellen wat de efficiëntie hiervan zal gaan zijn en wat de opbrengsten en kosten bedragen?  Drie aspecten die uiteraard belangrijk zijn  om te weten te komen alvorens je gaat starten met het plaatsen van een online advertentie. Wanneer je meer inzicht hierin wilt hebben zul je te maken krijgen met een aantal belangrijke termen en afkortingen.

Maar zo zijn er ook tal van termen en afkortingen die je tegen gaat komen wanneer je als ondernemer je onderzoek gaat starten naar welke (soort) advertenties het beste zullen werken op je site en welke van deze het beste betalen of als je als websitebeheerder je afvraagt hoe je gemakkelijk geld kunt gaan verdienen met je website.

Daarom de hoogste tijd om een aantal veel gebruikte termen en afkortingen die je in de advertentiewereld tegenkomt toe te lichten.

Termen

Affiliate program
Een affiliate programma is een manier van adverteren waarbij je niet krijgt betaald voor het aantal kliks op een banner of link maar voor het aantal verkopen of registraties die volgen uit deze kliks. Een groot voordeel van affiliate programma’s is dat je als webmaster veel hogere vergoedingen kunt ontvangen dan voor een programma die per klik betaald.  Voorbeelden van een aantal Nederlandse advertentienetwerken affiliatieprogramma’s zijn:  Google Adsense, M4N en TradeTracker.

Banner
Een van de meest gebruikte manieren om geld te verdienen met je website is het plaatsen van banners. Een banner is een reclame- advertentie op je website en wanneer bezoekers op deze banner klikken krijgen ze meer info te lezen of datgene waarover wordt geadverteerd.  Door je aan te melden bij bedrijven die je betalen voor het aantal clicks van bezoekers op deze banners kun je gemakkelijk geld verdienen.  Belangrijke aspecten hierbij zijn uiteraard dat je bepaald hoeveel bezoekers je op jouw internetsite gaat verwachten en of de te plaatsen banner wel past bij jouw doelgroep.

Click
Click betekent het aanklikken van een banner- advertentie op een website waardoor je vervolgens wordt doorverwezen naar de site van de adverteerder.

Lead
Met de term lead wordt de actie bedoeld die een bezoeker doet voordat de webmaster betaald krijgt. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het invullen van een formulier, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het bezoeken van een specifieke pagina.

Merchant
Met merchant wordt het aantal aangesloten adverteerders bij een advertentienetwerk bedoeld. Een advertentienetwerk regelt als tussenpersoon het contact tussen de webmaster en de adverteerder en neemt op deze manier veel werk uit handen voor beide groepen.

Afkortingen
Onderstaande afkortingen worden gebruikt om kostenberekeningen van campagnes te maken.

CPC
De afkorting CPC staat voor Cost Per Click en wordt ook wel PPC (Pay Per Click) genoemd. CPC geeft weer hoeveel een adverteerder betaald voor elke klik die een bezoeker van jouw site doet op de advertentie van de adverteerder.  De hoogte van het CPC- bedrag wordt afgestemd tussen webmaster en adverteerder waarbij de hoogte wordt bepaald op basis van het trefwoord en het slagingspercentage. Een nadeel van CPC is de fraudegevoeligheid ervan. Denk hierbij aan een webmaster die zelf op de advertenties gaat klikken of bezoekers oproept om massaal op de desbetreffende banner te klikken.

CPM
Om de kosten per duizend vertoningen aan te geven wordt de term CPM  (Cost Per Mille)gebruikt. Met de CPM kosten worden de kosten aangegeven per duizend vertoningen.  Het geeft aan hoeveel de kosten bedragen om een advertentie te plaatsen en deze duizend keer te publiceren en te laten zien aan de bezoekers.  Wanneer je als webmaster met de adverteerder overeenkomt dat het CPM- tarief 5 euro bedraagt krijg je als webmaster 5 euro bij elke 1000 impressies van deze advertentie op de website.

CTR
CPC en CPM geven de kosten/opbrengsten van de reclame- advertentie weer terwijl CTR, wat staat voor Click Trough Rate, de efficiënte meet.  CTR geeft het percentage weer van het aantal  keer dat  er op een banner is geklikt, gedeeld door het aantal keren dat de banner is getoond.  CTR wordt veel gebruikt om te bepalen hoe succesvol een marketingactie is.

CPA
CPA (Cost Per Action), is een veel gebruikte afkorting in affiliate marketing. Het CPA- tarief geeft aan hoeveel de adverteerder moet betalen aan de webmaster voor elke, vooraf, afgesproken actie die een bezoeker op de website maakt. Afgesproken acties kunnen bijvoorbeeld zijn: het kopen van een product,  het beantwoorden van een poll, het abonneren op een nieuwsbrief of het achterlaten van gegevens.

Bekijk ook de video Hoe werkt online adverteren via Social Mediavoor meer informatie.

Achtergrondinformatie
Bron: Wiseonliner, 2013
Bron: PP presentatie HAN  J.Voogel (DD 29/10/2013)
Bron: Webmasterstart, 2013

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s