E-commerce, lets do it!

E- commerce
Onder E- commerce, ook wel elektronisch zakendoen genoemd, worden alle handelstransacties verstaan die op een digitale wijze worden uitgevoerd. Voorbeelden hiervan zijn het verkopen van kleding of voedingswaren via een webwinkel, het verwerken van een offerte die digitaal is aangevraagd of het verkopen van een vliegticket via de website van een luchtvaartmaatschappij. Het doel van E- commerce is het aanbieden van producten (of diensten) via elektronische kanalen zoals het internet.

Voordelen van E- commerce

  • E- commerce is niet plaatsgebonden waardoor er een vergroting van de potentiële afzetmarkt ontstaat;
  • E- commerce is niet tijdgebonden waardoor klanten 24 uur per dag het assortiment kunnen bekijken en aankopen kunnen doen;
  • webshops hebben een grotere efficiëntie;
  • E- commerce biedt kansen voor directe online marketing.

E- commerce is hot!
Uit een recente studie naar het online koopgedrag van de Nederlandse consument uitgevoerd door IPSOS is gebleken dat de E- commerce markt de komende jaren naar verwachting zal stijgen van bijna 10 miljard tot 13 miljard euro in 2015. Daarnaast zal ook  de M- commerce markt,  waarmee aankopen worden bedoeld die via een tablet of mobiel worden gedaan, een belangrijke groei gaan doormaken van 0,5 miljard nu tot bijna 1.5 miljard euro in 2015.

Starten met E- commerce
Wil je als ondernemer een start gaan maken met E- commerce en daarmee producten en/of diensten online gaan aanbieden, dan zul je rekening moeten houden met de volgende zaken:

  • om producten en/of diensten online aan te bieden dien je te beschikken over een webshop. In deze webshop worden alle producten en/of diensten geplaatst die je wilt aanbieden;
  • in deze webwinkel zul je moeten beschikken over een virtueel winkelwagentje waarin klanten producten en/of diensten kunnen toevoegen;
  • indien klanten besluiten om deze producten en/of diensten te kopen dan zul je een mogelijkheid voor online betaling moeten hebben;
  • tot slot dien je distributiemogelijkheden op te zetten om de gekochte producten af te leveren bij de klant.

Succesfactoren
Indien je van start gaat met E- commerce zul je over bepaalde belangrijke zaken moeten nadenken en deze vervolgens meenemen in je online marketing strategie. Hieronder staan 8 succes- factoren beschreven die leiden tot meer succes bij de inzet van het E- commerce kanaal:

S: (search) Zoekmachine
Zorg ervoor dat mensen het verkoopkanaal (makkelijk) weten te vinden. Dit kan door het verbeteren van de positie in zoekmachines, het adverteren op websites waarop potentiële klanten te vinden zijn of het adverteren in offline mediums.

U: (usability) Gebruiksvriendelijkheid
Zorg ervoor dat je website zo is opgebouwd dat deze overzichtelijk, duidelijk en werkbaar is voor de klant. Niets is zo vervelend als het lang moeten zoeken op een website naar informatie of bepaalde menu’s die niet werken. Een belangrijk uitgangspunt om te onthouden hierbij is dat klanten drie zaken, het liefst zo snel mogelijk, willen doen in jouw webwinkel: het product en/dienst kunnen vinden, hier informatie over lezen en vervolgens afrekenen.

C: (concept)
Zorg voor een uniek concept. Waarin zijn jouw producten, diensten en marketingcampagne uniek ten opzichte van jouw concurrenten.

C: (content) Inhoud
De inhoud van je website is belangrijk. Hierbij gaat het niet alleen tekst maar ook om afbeeldingen en video’s. Zorg voor duidelijke maar vooral waardetoevoegende inhoud op je pagina en plaats deze ook op een logische positie.

C: (construction) Techniek
Zonder een goede technische basis ben je niet in staat om de overige succesfactoren goed uit te kunnen voeren. Belangrijk is dat je website werkbaar en veilig is. Klanten moeten er op kunnen vertrouwen dat vertrouwelijke gegevens veilig kunnen worden verstuurd en veilig worden bewaard.

E: (effective) Effectiviteit
Met effectiviteit wordt het conversiepercentage bedoeld. Wanneer je ervoor zorgt dat steeds meer mensen datgene op jouw website doen wat jij als doel hebt gesteld zal jouw website meer succesvol zijn.

S: Cijfers
Meten is weten. Het is enorm belangrijk om inzicht te hebben in wat er gebeurd op je website. Met welke acties door klanten wordt het meeste geld verdient en welke juist minder of helemaal niet ? Op welke zaken haken klanten af en welke producten en/of diensten zijn het meeste in trek en welke minder ? Handige tools hiervoor zijn Google Analytics, MTrack of Snoobi webstatistieken. Meer informatie over het onderwerp meten is tevens te lezen in een van mijn eerdere geschreven blogs ‘Meten is weten is conversie!’

S: Social media
De inzet van Social media is enorm belangrijker om (nieuwe) bezoekers naar je E- commerce kanaal te trekken. Indien je in staat bent om je social media kanalen slim en efficiënt in te zetten zal dit leiden tot een toename van het aantal bezoekers en uiteindelijk tot een stijging van de omzet.

Achtergrondinformatie

Bron:Marketingfacts, 2013
Bron:Treshold, 2013
Bron:Smedingconcepts, 2013

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s